20 Ekim 2020 Salı

Korku Mutluluktan Daha Kuvvetli Bir Duygudur

Yapılan araştırmalar insanların parasının %10'unu kaybettiğinde duyduğu acının, %10 kazandığındaki hazdan yaklaşık 2 kat büyük olduğunu ortaya koymuştur. Benzer şekilde insanın korkuya kapıldıktan sonra tekrar güven duygusunu kazanması için geçen sürenin, güvende hissederken korkuya kapılma durumuna geçmesi için gereken sürenin 1000 mislinden fazla olduğuna dair araştırmalar bulunmaktadır. Hal böyle iken senede 30 pozisyon açıp yaklaşık 15 pozisyonunu zararla kapayan bir spekülatörün hem yaşam kalitesi hem de konsantrasyonu, ruh hali, alıp hiç satmayan bir yatırımcıya göre çok çok çok çok daha kötü olur. Ben kendimi spekülatör olarak düşündüğümde gerçekten sinir hastası olduğumu görüyorum.

Asyada köpek dövüşü çok meşhurdur. Şampiyon köpek, asla bir dövüş kaybetmeyen köpek oluyormuş. 1 dövüşü kaybeden güvenini kaybedip tekrar dövüşemiyormuş. Teşbihte hata olmaz derler ama çok işlem yapan da yavaş yavaş güvenini kaybediyor.

"Yatırımcı hiç hata yapmaz mı?" 

Yapar ama bir mantığa, analize,sisteme dayandığı için öngörülmüş bir zarar olmalıdır. Zararın sebebi tutarlılık, prensipli olmak ise nispeten prensipsiz birinin bile bile para kaybetmesi kadar acı ve özgüven zedeleyici değildir. Çok işlem yapınca hata sayısı ciddi miktarda olduğu için gittikçe güvenini kaybediyor. Hatta korkudan karakterini ayakta tutmakta zorlanıyor. Sonra bunu farkedip inadına korkmadığını kendine ispat için bir işlem yapıyor, işte bu da yanlış çıkarsa saçmalıyor.

Uzun vade konusuna gelince. Bazen sanki akıl ile eş anlamlı, uzun vadeci akıllıdır gibi kullanılsa da aslında tam olarak değil. Yani şartlar çabuk olgunlaşır, çok abartılı bir teklifi kısa süre sonra alırsa yatırımcı ortaklıktan çıkabilir, hatta çıkmalıdır. Ama mutlaka bu şirkete biçtiği değerin çok üstünde olmalıdır. Ya da yönetim hızla bozulmaya başlar, sektörde sorunlar baş gösterirse –ki bunlar bilançodan anlaşılır- yıllarca beklemek akılsızlığa dönüşebilir. Uzun vadeli niyet ederek yola çıkmak bence daha önemli olan nokta, yani bu niyet, bu rahatlık, bunun en faydalı yanı kişinin volatiliteye dayanmasını kolaylaştırmasıdır. Yani hipoteze bir zaman limiti koymamasıdır.
Uzun vade kutsal değildir ama param zaten iyi ortaklık arıyor, işler ters gitmedikçe hiç satmam diyebilmek kutsal olabilir.

-hisse.net'ten elliot41'in yazısı-

3 yorum:

  1. Merhaba, ben özel sektörde öğretmenlik yapan biriyim. Yeni mezun olduğum icin asgari ucret alıyorum. Ekonomiyle hic bağlantım yoktu. Parayi da kullanmayi pek bilmiyorum ama biriktiriyorum sadece. Blog yazilariniza goz gezdirdim ve artik takipteyim. 24 yaşında bir kıza yatırım ve para konusunda sıfırdan baslayan biri icin öğrenmek için önerirsiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uzun vade için temettü hisselerini biriktirip, 10 yıllık hedefte başarı gelir.

      Sil